Nytt från EU och biogasstöd

EU:s klimatvecka - viktiga beslut om biogas

Förra veckan hade EU-kommissionen sin klimatvecka med flera beslut som berör biogas. EU-parlamentet röstade för EU-kommissionens koldioxidförslag för nya personbilar som i maj röstades igenom av parlamentets miljöutskott. Förslaget, som kräver att alla nya bilar som säljs inom EU 2035 ska vara nollutsläppsbilar, skulle i praktiken innebära ett totalförbud mot nyförsäljningen av bilar med bensin- och dieselmotorer – inkluderande laddhybrider och biogas. EU-parlamentet röstade nej till ett undantag för förbränningsbilar som drivs med förnyelsebara så kallade e-bränslen, elektrobränslen. Enligt förslaget skulle dessa klassas som nollutsläppsbilar också, trots att de fortfarande släpper ut både koldioxid och kväveoxider (NOx). Lagförslaget ska nu verkställas av EU:s ministerråd där lagens slutliga utformning ska förhandlas med medlemsländerna.

Däremot röstades ett förslag igenom där EU vidare ska utreda biodrivmedel ur ett livscykelperspektiv, dock lite oklart vilka effekter en sådan utredning får.

Är då hoppet ute för biogasbilar? Nja, även om europamarknaden kommer att ställas in på el- och vätgasfordon så kommer det i övriga världen fortsättas tillverka bilar med förbränningsmotorer. Så, för att ha fortsatt tillgång på nya biogasmodeller fram till 2035 står vårt hopp till ökad användning av CNG/CBG fordon i övriga världen. Det finns ca:15 miljoner gasfordon i världen där 10% tillhör den europeiska marknaden.

Publicerad:

Skriv en kommentar